gestaltEen verzameling herinneringen die met elkaar verbonden zijn, of die zijn gegroepeerd rond een bepaald onderwerp. Een gegeneraliseerde herinnering van bepaalde situaties. |
GevoelensGemoedstoestanden die de mens in reactie op de buitenwereld kan ervaren. Samenvattend in 4 b’s; blij, boos, bedroefd, bang. |
Gewenste toestandEindresultaat,
gewenste status of gewenste ervaring die een persoon wenst te bereiken |
GustatoirBetrekking hebbende op smaak en proeven. |
HerkaderenEen NLP techniek waarbij een betekenis in een ander kader wordt geplaatst. Voorbeeld; “mijn team wil niet luisteren naar mij” ten opzichte van een ander kader “mijn team heeft een autonome positie”. |
HiërarchieEen manier om gegevens te structureren. Bijvoorbeeld een hiërarchie van criteria, waarbij elk hoger gelegen criterium meer invloed heeft dan de daaronder gelegen criteria. |
Huidige toestandDe subjectieve ervaring van een persoon op dit moment. Wordt in de context van Ist&Soll vaak gebruikt. |
HulpbronEen mentale weergave van het opgeloste probleem/uitdaging. Intern en extern. Intern; een eigen beleving bij wat helpt bij het oplossen van het probleem en/of uitdaging te overwinnen. Extern; Suggestieve krachten die een probleem of uitdaging overwinnen. Denk bijvoorbeeld aan het placebo effect. |
Hypnotische taalpatronenHet
Milton model wordt beschouwd als het omgekeerde van het Metamodel. Het Milton
en Metamodel vormen de basis voor NLP.
|
IdentiteitWie ben jij? De indentiteit stuurt je overtuigingen, vaardigheden en gedrag. Zie ook “logical levels”. |